DE KRACHT VAN EEN COMPLIMENT

nice-compliment-quotes-pictures-for-facebook-2-eaa453bb

Hoe leuk is het als iemand tegen je zegt dat je er leuk uit ziet vandaag, of dat je goed je best hebt gedaan? Een complimentje is zo iets simpels, maar het heeft zoveel kracht! Het bezorgt iemand vaak een lach op zijn of haar gezicht. En hoe leuk is het als iemand zo iets tegen jou zegt? Denk eens terug het laatste complimentje wat jij kreeg, en hoe reageerde je daarop?

Het geven van een compliment is zo iets kleins, het kost weinig tijd, weinig moeite, en het is nog gratis ook! Het is zo fijn als je  waardering krijgt voor wat je doet, iets waar jij tijd in steekt. Een simpele lach naar een vreemde die je tegen komt op straat is al iets fijns. Het is zoveel beter dan iemand tegen komen met een boze blik. Daar word je toch zelf ook niet vrolijk van?

Maar hoe reageer je op een compliment? Dat is vaak iets lastigs. Vaak verschuilen we ons achter woorden als ‘het was een kleine moeite’ of ‘dat valt ook wel weer mee’. Daarnaast overheerst ook vaak de gedachte ‘dit meende ze toch niet’. Stop! Wees blij met een compliment, of iemand hem nou wel of niet meende. Geniet ervan, en wees er vooral trots op. En zeg dan met een lach op je gezicht dankjewel!

you-have-a-pretty-smile

Ik had zelf vorige week mij eindpresentatie en toen kreeg ik te horen dat ik het goed gedaan had. Toen dacht ik meteen, oh dit menen ze toch niet. Dat zeggen ze tegen iedereen. Nu ik bezig ben met dit artikel ben ik er anders over gaan denken. Ik ben blij dat ze het zeiden, en ook al zeggen ze dat tegen iedereen so what? Ik geloof nu dat ik het oprecht goed gedaan heb, en ja natuurlijk kon het beter, en waren er dingen die niet zo goed gingen. Die moeten genoemd worden, en hier kan ik van leren voor de volgende keer, maar de dingen die goed gaan mogen ook zeker genoemd worden!

Ik weet nog wel in groep 4, de juf had alle namen in een hoge hoed gedaan. Elke week werd er een naam getrokken en die persoon was dan het zonnetje van de week. Iedereen moest dan opschrijven wat je goed vond aan die persoon. Dit is en was altijd zo leuk om te lezen. Op de middelbare hebben we ook een keer iets gedaan met de klas wat in het teken stond van complimentjes. We hadden een wit vel papier op onze rug geplakt en iedereen liep door elkaar heen en schreef bij iedereen iets leuks en liefs op. Er stonden cliché dingen op zoals ‘je ziet er leuk uit’ en ‘je bent aardig’. Maar ook dingen ‘je staat altijd klaar voor anderen’ en ‘je bent heel creatief en zo kan je nog ver komen’. Van dat soort dingen krijg je toch meteen een lach op je gezicht geef toe.

Tip: Schrijf het compliment wat je krijgt op, zo kan je er nog een paar keer op terug kijken en denken ‘ja ik zag er leuk uit’ of ‘ik deed het inderdaad goed’.

4dc6cfd2d5c50c8cda388589a20171a6-1

Liefs Daphne

15 gedachtes over “DE KRACHT VAN EEN COMPLIMENT

    • Hee, heel lief. Dankjewel! Maar ik ben al meer dan 5 keer genomineerd. Daarom zie ik hier vanaf. En het kan best kloppen dat je me niet op instagram kon vinden, ik heb ook geen bepaalde instagram voor mijn blog. De ander is persoonlijk. Sorry. Liefs Daphne

      Like

Laat hier je reactie achter

